Tuesday 21 February 2012

Jaundis/Kuning

Jaundis atau lebih dikenali sebagai sakit kuning. Ini disebabkan kandungan bilirubin (lebihan sel darah merah) yg tinggi semasa dalam kandungan. Sewaktu dalam kandungan, hati ibu membantu anak memproses bilirubin. Bagaimanapun sebaik sahaja dilahirkan, hati bayi yang masih belum matang perlu melaksanakan kerja ini sendiri. Justeru, terdapat sebahagian besar bayi yang mengalami masalah untuk memproses bilirubin. Bilirubin ini akan disingkirkan melalui proses pembuangan najis dan air kencing. 

 Lebih 75% bayi baru lahir akan mengalami jaundis dan 99% daripadanya tidak menimbulkan sebarang masalah. Sebenarnya hampir semua bayi baru lahir mengalami jaundis tetapi tidak kelihatan dengan jelas. Namun ianya boleh menjadi bahaya jika kandungan bilirubin terlalu tinggi, boleh menjejaskan pendengaran bayi anda. Oleh itu awasi tanda-tanda jaundis dan segera berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya. 

PUNCA-PUNCA JAUNDIS YANG LAIN.
1. Penyakit kekurangan enzim G6PD didalam darah.
2. Ketidak sesuaian kumpulan darah antara ibu dan bayi - iaitu faktor rhesus atau ABO.
3. Terlalu banyak sel darah merah(polycythemia)
4. Bayi pra-matang yang yang fungsi hatinya masih belum sempurna.
5. Komplikasi semasa lahir seperti selepas bersalin melalui kaedah vacuum.
6. Jaundis juga boleh berlaku kerana keadaan luar biasa seperti hypothyroidism, jangkitan kuman, ibu menyusu yang memakan jamu atau ubat tradisional tertentu, anak yang tidak menyusu secukupnya.
*pic credit to mybengkung

Saranan Doctor Pakar :
Susu ibu
Susukan bayi sekerap mungkin. Susukan bayi bila-bila masa yang dia perlu dan jangan lupa kejutkan bayi untuk menyusu 2 jam sekali sekurang-kurangnya. Kerana jaundis menyebabkan bayi mengantuk dan tidur sepanjang masa. Susukan bayi dengan susu ibu 8-12 kali sehari. Makin banyak bayi minum, makin banyak proses pembuangan dan secara tidak langsung dapat menyingkirkan bilirubin. Pastikan bayi menyusu dengan cara yang betul untuk memastikan dia mendapat susu yang cukup. Kenapa susu ibu dan bukan makanan lain? Kerana kajian mengatakan bahawa satu-satunya makanan yang sesuai untuk bayi di bawah 6 bulan adalah susu ibu.

Phototheraphy
Kesan yang sama dengan matahari. Ia membantu menukar bilirubin kepada bentuk yang lebih mudah dihadam oleh bayi dan boleh dikeluarkan melalui proses perkumuhan. Lagi lama phototheraphy, lagi banyak bayi menyusu.

Jauhi makanan bersifat panas.
Doktor pakar menasihati ibu2 menyusu supaya tidak memakan jamu2, lada hitam, ubat-ubatan tradisional atau apa sahaja yg bersifat panas kerana jaundis akan meningkat.

Ha? Tak boleh makan jamu? Sedangkan proses kelahiran telah menyebabkan ibu2 kehilangan banyak darah dan menyebabkan tubuh badan menjadi lemah. Macam mana luka jahitan nak cepat pulih kalau tiada bantuan supplement?

Bagaimana Shaklee boleh membantu menyelesaikan masalah anda..?
Jom tengok pengalaman pengguna yg dah menggunakan Set Bersalin Shaklee...

Terima Kasih kpd Puan Nurul Aishah keran sudi berkongsi pengalaman beliau menggunakan Set Bersalin Shaklee. Beliau jelas menyatakan set bersalin ini boleh terus diambil sejurus selepas melahirkan walaupun bayi didapati ada jaundis. Ini kerana set bersalin shaklee dibuat dari bahan semulajadi dan bukannya herba yg bersifat panas. Dalam artikel yg lepas sy ada menjelaskan satu per satu fungsi set bersalin shaklee. KLIK SINI 

Menurut Puan Nurul Aishah tubuh badan nya cergas dan rasa sihat semula pada hari ketiga, ini kerana B-Complex Shaklee bertindak sebagai penenang dan (anti stress), Vita-Lea(Multivitamin with iron) mengandungi 12 vitamin dan 7 mineral. Sesuai diambil oleh ibu-ibu berpantang kerana kita sedia maklum banyak makanan yg perlu dielakkan dalam tempoh berpantang. Vita-Lea adalah multivitamin yg mampu menggantikan makanan tersebut.

Jelas Puan Aishah lagi, luka jahitan nya telah sembuh hanya dalam masa 1minggu. Ini kerana pengambilan Vitamin-C penting dalam pembentukan kolagen dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan. Membantu dalam proses pemulihan luka dan membantu meningkatkan taraf sistem pertahanan badan. Pengambilan Zinc juga penting bagi membantu mempercepatkan proses baik pulih luka luaran dan dalaman (rahim).


Testimoni Lagi KLIK SINI

Sila hubungi saya untuk dapatkan konsultasi, tips dan cara pengambilan yang betul.  
~mommymiasara@gmail.com / 017-298 2635 ~ atau add saya di facebook: Ariel Damia Farhana

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2021 Mommy Miasara. All Rights Reserved. Designed by Blog Cik Nurfarah.