Tuesday 5 March 2013

Vitamin Ibu Mengandung Menyebabkan Bayi Besar?

Ramai ibu mengandung salah anggap tentang vitamin dan membuat kesimpulan sendiri : 
"tak nak lah makan vitamin, nanti baby besar susah nak beranak!"
Pernah dengar tak orang kata cam ni atau anda sendiri yang berkata begini? SALAH TU..

Tak percaya? Jom kite tengok apa kata pakar..


Dan menurut Dr.Mohamad Rafi dari Hospital UMRA, Shah Alam, Vitamin ibu mengandung bertujuan untuk menambahkan tahap darah merah ibu bukannya untuk membesarkan bayi. Sekiranya ibu kurang darah dan kelihatan pucat, pendarahan sewaktu kelahiran mungkin boleh berlaku dan ia membahayakan. Bayi yang besar banyak bergantung kepada baka atau adakalanya ibu menghidap diabetes.




Apakah penyebab bayi besar dari usia kandungan??
  • Faktor keturunan - Ibu bapa yang besar akan melahirkan bayi yang besar
  • Terlalu banyak kenaikan berat badan ibu semasa mengandung
  • Ibu yang mempunyai paras gula dalam darah yang tinggi semasa mengandung - iaitu ibu yang mengidap kencing manis.

Jadi pengambilan vitamin semasa mengandung sama sekali tiada kaitan dengan 'baby besar dalam kandungan'. 

Kenapa kita perlu mengambil vitamin ibu mengandung??
  • Semasa mengandung si ibu perlu khasiat yang lebih dari biasa untuk diri sendiri dan janin yang dikandung. Perlu makan makanan seimbang & berkhasiat seperti buah-buahan, sayuran, bijiran wholegrain, kekacang. 
  • Kebanyakkan ibu mengandung mengalami alahan dan muntah2 yang menyebabkan sukar untuk mendapatkan zat yang mencukupi, jadi pengambilan vitamin tambahan adalah disarankan.
  • Asid folik amat penting kepada tumbesaran saraf bayi semasa 3 bulan pertama kerana kekurangan vitamin ini ada dikaitkan dengan kecacatan saraf bayi (neural tube defect). Dengan memakan asid folik diperingkat awal hamil, boleh mengurangkan risiko ini.
  • Zat besi juga merupakan galian yang penting kerana semasa mengandung, badan kita akan membina lebih sel-sel darah untuk mempastikan oksigen yang cukup untuk bayi, dan zat besi juga penting untuk pembinaan sel darah merah bayi kita.  

Ha.. dengar tu mommies ye.. vitamin wajib dimakan ketika mengandung! Saya sendiri makan vitamin sehingga lah hari terakhir sebelum saya dimasukkan ke hospital ;)
Vitamin/Suplement bertujuan menyokong dan menampung ketidakstabilan pemakanan seharian kita bagi menampung mana-mana ruang-ruang nutrisi yang tidak terdapat dalam pemakanan kita.. Penjagaan pemakanan amat penting ketika mengandung kerana banyak zat-zat dan nutrisi telah 'ditarik' oleh anak yang dikandung bagi pertumbuhan dan pembesaran di alam rahim.


Bagaimana Shaklee boleh membantu anda?

Apa pula komen momies yang menggunakan set pregnancy shaklee?




Pastikan anda memilih nutrisi dari bahan semulajadi yang sentiasa selamat, berkesan & tiada kesan sampingan.

Berminat?
Hubungi saya untuk konsultasi percuma dan dapatkan diskaun hebat untuk Set ini.. Juga TIPS EKSKLUSIF akan diberikan kepada  mereka yang membeli dengan saya sahaja! Hubungi saya di mommymiasara@gmail.com / 017 - 298 2635.. Jangan lupa add FB sy..   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2021 Mommy Miasara. All Rights Reserved. Designed by Blog Cik Nurfarah.