Sunday, 10 March 2013

Letih/Stress Punca Susu Berkurangan!

Assalamualaikum mommies..
Sihat ke? Cam mana penghasilan susu? ok? meriah? Alhamdulillah.. Atau pun ade yg selalu letih? Stress? No! no! no!.. Tak bagus cam tu.. Selalu letih, stress dan moody hanya akan menyebabkan susu anda semakin berkurangan! Ingat tu ye mommies..

STRESS

Semua orang akan menghadapi stress tidak kira bagi ibu yang berkerjaya ataupun ibu yang bekerja dirumah. Kita tidak boleh lari dari stress, tapi kita perlu tahu macam mana nak menangani stress. Ada juga diantara kita yang tidak sedar langsung yang kita sebenarnya stress.

Kalau badan stress susu pun takut nak keluar kan? Jadi ibu -ibu yang menyusu gembirakan diri anda. Terutama semasa sesi mengepam/memerah. Bayangkan anda berada bersama-sama anak anda. Ataupun bagi ibu yang menyusu secara direct,semasa menyusukan anak, usap-usapkan kepala . Ianya pasti dapat menenangkan hati ibu.


TIDAK CUKUP REHAT

Badan yang penat dan tidak cukup rehat juga akan menyebabkan susu merudum. Oleh itu, walaupun sibuk macam mana, sebagai ibu yang menyusu anda perlu bijak untuk menguruskan masa untuk rehat.



KELETIHAN ATAU KURANG TIDUR
Tugas menjadi seorang ibu bukanlah mudah. Lebih-lebih lagi apabila terpaksa bangun pada waktu malam untuk menyusukan bayi atau menenangkan bayi yang terjaga kerana lampin yang basah. Walau bagaimana pun ini tidak bermakna ibu-ibu boleh menjadikan ini sebagai alasan.

Keletihan bukan sahaja boleh mengganggu pengeluaran susu malah ia boleh mengganggu fungsi badan yang lain. Termasuk juga sistem pencernaan. Dapatkan bantuan suami untuk membantu menyalin lampin bayi secara bergilir-gilir pada waktu malam. Bagaimana pun anda masih perlu bangun pada waktu malam untuk menyusukan bayi. Tetapi perlu berasa bertuah kerana tidak perlu bangun untuk memanaskan air dan membancuh susu.
Tidur siang dalam jangka masa yang singkat boleh membantu mengurangkan keletihan tetapi pastikan anda tidak tidur berlebihan.




TEKANAN
Tekanan ini bukan sahaja boleh berpunca dari pelbagai masalah yang dihadapi dalam hidup sehari-hari malah ramai ibu-ibu yang secara tidak sedar akan berasa tertekan apabila mendapati pengeluaran susu mereka berkurangan. (Ini hanya akan memburukkan lagi keadaan susu anda!)

Diakui adalah amat sukar untuk tidak berasa tertekan, tetapi sebolehnya elakkan terlalu memikirkan masalah kekurangan susu ibu lebih-lebih lagi sewaktu memerah susu atau menyusukan bayi. Dakap bayi dan tenangkan fikiran. Jika tidak bersama bayi lihat gambarnya atau bayangkan saat-saat ketika bersama dengan bayi anda bagi membantu pengeluaran.



BAGAIMANA CARA MENANGANI MASALAH ANDA??

Kurangkan stress, kawal diri anda, tengok video lucu atau melihat gambar anak2 anda, selalu berzikir & memohon pada yg ESA agar perjalanan penyusuan anda dipermudahkan..  

Selain itu, jangan lupa bahawa ibu yang menyusu perlu mengamalkan pemakanan seimbang. Cukup lengkap dari segi karbohidrat, protein, serat dan garam mineral. Tapi mampukah kita untuk mengambil semua makanan? Dan kita juga tidak lari dari mengambil fast food. Diet harian kita akan tersasar bila ada hari-hari yang kita tidak mengambil makanan seimbang. Disinilah supplements berfungsi iaitu untuk melengkapkan nutrien harian yang diperlukan oleh badan. 


Jom tengok apa yang pengguna set penyusuan shaklee dapat selepas mengamalkan set penyusuan secara konsisten?

Pengguna 1 :



Pengguna 2 : 

Pengguna 3 :


Alhamdulillah syukurr.. saya sendiri akui.. Dengan izin Allah, saya rasa kurang letih, tidak lesu dan sentiasa cergas dengan shaklee.. Nak tau setiap fungsi yg terdapat dalam set penyusuan ni?

KLIK LINK NI >> SET PENYUSUAN 3M & SET PENYUSUAN PILIHAN RAMAI 



Kepada anda yg nak dapatkan mana2 set penyusuan Shaklee, Sila hubungi sy utk maklumat lanjut. Sy menawarkan HARGA TERENDAH utk anda. Dapatkan hasil yang sama dengan harga yang lebih murah hanya untuk pengunjung mommymiasara.com sahaja

Hubungi saya di mommymiasara@gmail.com/ 017-298 2635 (nana)
Jangan lupa Add Fb saya : Ariel Damia Farhana







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...