Sunday, 8 July 2012

Perut Bayi Baru Lahir Sebesar Sebiji Guli?

Alhamdulillah anda dah selamat melahirkan permata yg ditunggu-tunggu selama ni.. Masalahnya sekarang, baby kerap menangis.. Nak mengempeng je(bahasa Jawa), klau orang utara cakap nak merap je dengan anda.. Selalunya orang tua-tua akan cakap mcm ni "anak kau ni lapar ni, tak cukup susu.. susu kau sikit..bagi la die nestum/susu tepung" Adakah anda pun akan fikirkan benda yang sama? 


Tahukah anda perut bayi yang baru lahir hanya sebesar sebiji guli! Jadi kolestrum yang dihasilkan ibu melalui susu awal ibu adalah sangat mencukupi walaupun kolestrum dihasilkan sedikit kerana menurut seorang pakar laktasi bertauliah Puan Rita Rahayu, saiz perut si kecil yg hanya 5-7ml kapasitinya. Sedangkan kolostrum ibu yg terhasil ialah antara 20-30ml. Bukankah ianya lebih dari mencukupi? Ini juga menjelaskan mengapa bayi yang diberi susu formula biasanya akan muntah dengan banyak kadang kala ada yg keluar melalui hidung.






Selepas tiga hari, perut bayi akan membesar sidikit. Apabila bayi masuk hari ketiga, besar perut bayi adalah sebesar bola ping pong sahaja iaitu 45-60 ml kapasiti dan pada ketika ini biasanya susu matang ibu sudah mula terhasil. Jadi, soal susu tidak cukup untuk bayi baru lahir seharusnya tidak timbul. Badan ibu secara semulajadinya mengetahui apa yang diperlukan oleh bayinya. Kuantiti susu ibu yang diminum oleh anak secara terus tidak semestinya sama dengan kuantiti susu yang diperah.




Pada hari ke-10, saiz perut bayi sudah sebesar SEBIJI TELUR AYAM dan ia mampu untuk terus mengembang. Pada masa ini, perut bayi dapat menampung sebanyak 60-80 ml susu pada satu-satu masa.


Tahukah anda bayi menangis bukan hanya kerana lapar. Banyak sebab lain yg menyebabkan bayi menangis. Antaranya mungkin sebab persekitaran yg panas atau terlalu sejuk, kembung perut, tidak selesa dengan sesuatu keadaan, lampin basah dan anda perlu menukarnya.


**Jika sewaktu di dalam pantang, bayi anda sering menangis dan selalu nak ‘mengempeng’…Peluklah mereka…Belailah mereka..Mereka menangis bukan semata-mata kerana lapar…Mereka inginkan perhatian anda..Jika berada di payudara anda, mereka mendengar degupan jantung anda yang selama ini menjadi peneman setia hidupnya di dalam rahim anda…Mereka akan berasa tenang…..Susukan bayi anda sepenuhnya dengan susu ibu…InsyaAllah cukup untuk anak anda….**

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...