Sunday, 11 March 2012

Tips Kekal Ramping Untuk Ibu Menyusu

Kepada ibu-ibu menyusu yang mempunyai masalah berat badan anda wajib membaca entry ini.. 




Untuk makluman anda, penyusuan sebenarnya membantu ibu menurunkan berat badan secara semulajadi. Ini kerana, setiap kali anda menyusukan bayi anda, 500 kalori dibakar didalam tubuh anda. Jadi, jika difikir secara logik, sepatutnya berat badan mesti berkurangankan? Tapi mengapa ramai ibu-ibu menyusu yang mengadu lapar dan berat badan semakin bertambah? Jom kita tengok faktor kenaikkan berat badan:


Faktor-Faktor Berat Badan Meningkat. 

  • Pengambilan makanan / jumlah kalori melebihi penggunaan tenaga. Walaupun ibu-ibu membakar banyak kalori, tetapi banyak juga makanan yang diambil. Ha.. camne tu?
  • Makanan yang berlebihan diambil ini akan disimpan didalam badan dan menjadi lemak.
  • Ibu-ibu menyusu lebih cenderung berasa lapar setiap kali lepas menyusukan baby/setiap kali selepas pam. Ini kerana badan anda telah membakar kalori, tetapi malangnya bila lapar anda terus mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak. Sepatutnya anda minum air apabila berasa lapar dan makan buah-buahan, bukan snek ya..
  • Sistem penghadaman yang lemah - ramai diantara kita menghadapi masalah berat badan berlebihan kerana sistem penghadaman kita tidak mampu bekerja dengan baik. Akibatnya, lemak-lemak yang terkumpul tidak dapat dikeluarkan dengan baik.
Cara Mengatasi :
  • Banyakkan minum air 3-4 Liter sehari, kerana ibu menyusu perlukan air yang banyak untuk menghasilkan susu yg banyak. Selain daripada itu, pengambilan air yang mencukupi akan membuatkan seseorang itu kenyang dan mengurangkan pengambilan makanan berat dan snek.
  • Mengambil makanan cukup sekadar yang perlu. Walaupun ibu menyusus tak boleh berdiet, kerana dikhuatiri mengganggu penghasilan susu, namun ibu perlu tahu yang pengambilan makanan yang berlebihan juga akan menyumbang kepada kenaikkan berat badan. Jadi makanlah secara bijak.
  • Selepas menyusu anak, jika terasa lapar, minum 2 gelas air kosong untuk mengenyangkan perut, dan jiga berasa lapar juga, ambillah buah-buahan untuk mengalas perut. Jangan ambil snek ya.
  • Buat senaman-senaman bagi membantu meningkatkan kadar metabolisme badan seterusnya meningkatkan fungsi sistem penghadaman. Senaman yang berterusan akan membakar kalori dan membentuk semula tubuh badan.
  • Jika anda tiada masa bersenam, suppliment adalah pilihan yang paling bijak, kerana melalui suppliment anda dapat memecahkan lemah dan mengurangkan selera makan.

Walaupun Suppliment adalah pilihan terbaik untuk yang sibuk, namun bukan semua produk slimming boleh diambil oelh ibu menyusu. Yang pasti Slimming Set Shaklee SELAMATdiambil oleh semua ibu menyusu dan tidak memberi kesan sampingan kepada penyusuan mahupun bayi itu sendiri.

Bagi yang berminat mencuba set slimming, ini adalah antara suppliment yang membantu mengurangkan berat badan di kalangan ibu-ibu menyusu :
  • Lecithin - untuk memecahkan lemak
  • Alfalfa - untuk detoks / buang lemak yang dipecahkan
  • Herb-Lax - untuk cuci usus secara menyeluruh
  • Energizing Soy Protein (ESP) -  menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak.



Saya lampirkan juga testimoni ibu-ibu yang telah berjaya mengurangkan berat badan dengan Set Slimming ni..




Uniknya Shaklee ni, walaupun ambil set slimming, tapi ada kesan lain yang hebat iaitu muka berseri, keintiman bersama suami bertambah dan semestinya melawaskan pembuangan, bestkan? Dan yang paling penting susu tak terganggu malah semakin meningkat penghasilannya dengan pengambilan alfalfa. 

Untuk ibu-ibu yang nak mencuba set ni, boleh hubungi saya untuk konsultasi produk mana yang terbaik untuk anda. Hubungi saya di 017-298 2635 / Add fb saya : Ariel Damia Farhana untuk PM/chatting

Penafian : Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsikan di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan sebarang penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...