Saturday 3 March 2012

Pemakanan Ibu Mempengaruhi Otak Anak Dalam Kandungan

Pemakanan yang seimbang menjadi faktor penting untuk perkembangan otak anak bukan hanya ketika anak masih kecil atau sudah memasuki alam persekolahan sahaja. Malah ketika dalam kandungan dan masih berbentuk janin lagi sudah mempengaruhi perkembangan otak anak dan ketika menyusukan anak juga perlu dititik beratkan. 



Dr Alan Logan, penulis buku Brain Diet: The Connection Between Nutrition, Mental Health, and Intelligence' mengungkap, makanan yang diambil ibu saat hamil memengaruhi perkembangan otak anak.berikut ini adalah unsur-unsur yang penting bagi ibu hamil untuk meningkatkan kesihatan otak anak.


1.)Folic Asid


Penelitian menunjukkan mengambil asid folic, boleh membuat janin lebih kuat. Wanita hamil atau yang merancang untuk hamil disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 500 mcg asid folic iaitu ~ bcomplex shaklee yang mengandungi 8 jenis vitamin B yang diperlukan termasuk folic.


2.)Sayuran & buah-buahan yg berwarna


Sayuran dan buah berwarna sangat penting untuk wanita hamil. Pengambilan sayuran yang memiliki pigmen warna memiliki pengaruh yang fantastis untuk menjaga suasana hati dan mengatur bahan kimia alam seperti serotonin. Perbanyakkan pengambilan bayam,strawberi, anggur, dan buah atau sayuran yang berwarna cerah.

3.)Mengurus STRESS dgn baik

Wanita yang merancang untuk hamil atau sudah hamil, harus mampu mengatur stress yang dialaminya dengan baik. Stress bererti Anda 'meracuni' janin dengan hormon stress yang boleh memberikan kesan negatif pada perkembangan struktur otak janin. Saat stress atau untuk menghindarinya, ambillah makanan yang sihat untuk ibu dan janin.~ Bcomplex Shaklee juga membantu mengurangkan tekanan dan kelesuan.

4.)DHA Omega 3

DHA dan omega 3 sangat diperlukan oleh janin untuk perkembangan otaknya. Pengambilan omega 3 terutama pada trimester ketiga kehamilan adalah sangat digalakkan.

Kenapa OmegaGuard Shaklee dikatakan minyak ikan terbaik didunia?
Ini kerana OmegaGuard membekalkan asid lemak omega-3 yang berpotensi ultratulen dengan spektrum penuh bergred farmaseutikal. OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.* 

OmegaGuard Shaklee juga mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.

Jadi ibu-ibu mengandung yang mengambil minyak ikan ini sebagai supplement sepanjang kehamilan, dipercayai bahawa DHA dapat membina otak bayi di dalam kandungan. Bukan sahaja ibu mengandung di galakkan untuk mengambil Omega Guard malahan ibu-ibu yang menyusukan anak juga, kerana ianya dapat meningkatkan kandungan DHA dalam susu ibu secara langsung membantu mempertingkatkan lagi kesihatan jantung dan memberi daya ingatan yang baik terhadap ibu dan anak.

Ibu mana yang tak nak anaknya bijak kan?


Perhatian:
Sila dapatkan panduan pemakanan OmegaGuard untuk kanak-kanak, ibu mengandung mahupun dewasa daripada pengedar Shaklee anda yang sah!


Jika anda berminat untuk dapatkan Produk Shaklee boleh hubungi saya di talian 017-298 2635 (call / sms) atau email : mommymiasara@gmail.com @ add sy di facebook : Ariel Damia Farhana


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2021 Mommy Miasara. All Rights Reserved. Designed by Blog Cik Nurfarah.