Thursday, 21 June 2012

Hidung Sering Berair - Sangat Merimaskan

Resdung/Sinus adalah radang pada lapisan rongga hidung. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka.Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan. Ia berpunca daripada alahan terhadap jenis makanan tertentu seperti makanan laut, habuk, parasit dan kutu. Apabila anda mengalami alahan, daging yg bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak dan seterusnya ia menyebabkan pergerakkan udara tersekat. Kalau udara tak dapat keluar pastinya ia akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membangkak. 


Bagi yg pernah mengalaminya atau sedang mengalaminya, pasti tahu tahap kesakitan dan kegatalannya kan? Saya dulu pun sangat2 sensitif dengan habuk. Terkena habuk sikit je, hidung sy mula gatal dan berair. Memang sangat merimaskan...Antara gejala lain seperti; sakit kepala, gatal-gatal, rambut gugur, hidung berair, bersin selalu, mata gatal-gatal, penglihatan kabur, telinga gatal, seluruh muka gatal,jerawat biasa atau batu,muka berbintik hitam,kahak banyak di kerongkong. JANGAN ANGGAP REMEH! Resdung boleh merebak ke bahagian mata dan boleh mengakibatkan anda hilang deria penglihatan.




Jadi hari ni sy kongikan dengan anda semua TIPS mencegah resdung.
  1. Rajin2 tukar sarung bantal, cadar dan selimut. Rendam 3 benda tadi dengan air panas. Tujuannya untuk membunuh kutu atau pepijat. 
  2. Ringankan tangan anda untuk membersihkan karpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti tinggi.
  3. Kalau anda nak mengemas rumah, pakai lah penutup hidung. Bukan pakai time H1N1 je tau..
  4. Minum air suam/air putih dengan banyak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
  5. Selalu membersihkan muka anda dengan air suam dan lap dengan tuala bersih.
  6. Elakkan memelihara binatang berbulu seperti kucing dan arnab didalam rumah anda.


Dan TIPS terakhir, adalah TIPS yg paling ISTIMEWA untuk anda; ambillah makanan tambahan yg membantu anda berhadapan dengan masalah resdung.


Vitamin-C Shaklee
  • Berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara.  Sustained Release Vita-C
B-complex Shaklee
  • Bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon
Alfalfa Shaklee
  • Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutamana akibat dari eczema, resdung (sinus), alergi (allergy) dan gegata (hives). 


Jom tengok testimoni plak..





Jom, dapatkan set resdung hari ini.. Dapatkan set ini pada HARGA yg sangat LUAR BIASA.. Tawaran ini sah hanya untuk pengunjung mommymiasara.com sahaja ye.. (",)

Jika ada sebarang pertanyaan, sila PM fb sy atau emailkan ke : mommymiasara@gmail.com.
Jangan lupa add FB sy ye : Ariel Damia Farhana

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...